°C
zondag 16 november 2025

Hillegom Estafette – Manon van der Schrier

Naam: Manon van der Schrier
Leeftijd: 32 jaar
Hobby’s: Woninginrichting en kickboksen

Hillegom – Als klein meisje wist Manon van der Schrier al dat ze later ‘iets’ met interieur wilde gaan doen. Welke kant dat precies op zou gaan, lag nog niet vast. Maar ze had in ieder geval nooit bedacht dat ze met haar vader een winkel in woninginrichting zou openen. Toch is ze inmiddels al 10 jaar met veel plezier eigenaar van De Stoffeerder in de Molenstraat. Hillegom Online sprak met Manon over in het diepe springen en een eigen visie volgen.

Ter overname

Tijdens een avondwandelingetje viel het oog van Herman van der Schrier op een briefje aan de deur van De Stoffeerder; de winkel was ter overname. Nog diezelfde avond stelde hij zijn dochter Manon voor om dit samen te doen. Zij wilde graag iets voor zichzelf én dit had met interieur te maken, dus het leek haar wel wat. Nog ietwat overrompeld trok Manon de volgende dag de stoute schoenen aan en stapte samen met haar vader de winkel binnen. Diezelfde dag was de zaak beklonken: “We hadden er alle drie een goed gevoel over, dit moest het worden!”

Mijn vader beloofde me alles te leren en dat is aardig gelukt

Eigen maken

Onlangs vierden vader en dochter van der Schier hun tweede lustrum. In tien jaar tijd heeft Manon zich het vak én de zaak aan de Molenstraat helemaal eigen gemaakt. “Ik wist niets van vloeren en gordijnen, maar mijn vader kwam uit de woninginrichting. Hij beloofde mij alles te leren, en volgens mij is dat gelukt,” vertelt Manon lachend. Om zich helemaal thuis te kunnen voelen, werd ook de winkel aangepast. Een nieuwe keuken, een modernere etalage en een fijne tafel voor klantbesprekingen, alles zoals Manon het voor zich zag.

Meer dan ‘dochter van’

Want hoewel Manon in het begin veel op haar vader moest leunen, wilde ze absoluut niet alleen ‘de dochter van’ zijn. Ze was pas 22 ze toen ze startte en alles was nieuw voor haar. Manon: “Ik ben al snel bij een netwerkorganisatie gegaan, om mijn eigen netwerk op te bouwen”. Op die manier leerde ze veel mensen kennen. Dit hielp haar ook om in het ondernemen te groeien. Het leeftijdsverschil met haar vader zorgde er wel voor dat ze alle twee anders tegen zaken aankeken: “Mijn vader heeft me gelukkig heel vrij gelaten om mezelf en de winkel op mijn manier te ontwikkelen.”

Ik kon mijzelf en de winkel op mijn eigen manier ontwikkelen

VT Wonen-klant

Om die eigen koers te bepalen, schakelde ze ook een businesscoach in. Zij leerde Manon hoe ze haar ‘stip op de horizon’ kon bepalen en daar naar toe kon werken. Zo kon ze onder andere haar gewenste doelgroep formuleren: “Ik noem dat de ‘VT Wonen-klant’, mensen die interieur heel leuk en belangrijk vinden, maar niet zo goed weten waar ze moeten beginnen.” Met deze klant voor ogen is Manon haar werk gaan doen, haar winkel gaan inrichten en haar communicatie gaan insteken. “Gaandeweg zie ik dat we die kant hebben aangesproken en dat ze hun weg naar ons toe vinden. Natuurlijk zijn andere klanten net zo welkom, maar het adviseren van deze doelgroep vind ik het leukst.”

Het leukst vind ik klanten die interieur belangrijk vinden,
maar niet weten waar te beginnen

Interieuradvies

Met een opleiding aan het hout- en meubileringscollege in de richting interieuradvies, past deze adviserende rol Manon heel goed. Een adviesgesprek begint vaak in de winkel, maar als mensen behoefte hebben aan meer, komt ze met liefde ook thuis kijken: “Dan zie ik met welke kleuren ik rekening moet houden, welke stoffen ik kan adviseren. Dat is op een foto toch wat lastiger te zien.” Ook voor nieuwbouw draait ze haar hand niet om: “Dat vind ik ook ontzettend leuk, want dan is vaak alleen de keuken uitgezocht en kunnen we écht vanaf nul beginnen.”

Steeds opnieuw plannen

Geen dag is hetzelfde in de Molenstraat: “Sommige dagen is het heel rustig in de winkel, andere dagen is het zo druk dat we pas om drie uur aan de lunch denken.” Naast het adviseren en verkopen, moeten de gekozen vloeren, gordijnen en raamdecoratie natuurlijk ook geplaatst worden. Daarin schuilen de grootste uitdagingen. “Vaak hebben we een mooie planning en dan belt er iemand dat er toch een vertraging is. Soms denk ik: ‘Hoe gaan we dit weer doen?’ Maar er is altijd een oplossing.” In situaties als deze weet Manon goed de rust te bewaren en ze merkt dat dat voor alle partijen prettig is.

Nauw betrokken

Heel wat huizen heeft Manon met haar team al van een compleet nieuwe inrichting voorzien. Buitengewoon trots is ze op een grote villa in Zwaanshoek: “Het eerste adviesgesprek duurde meteen de hele dag. Toen we er om vier uur uit waren, hebben we de wijn opengetrokken,” herinnert Manon zich. Zeker bij dergelijke grote projecten is ze nauw betrokken bij de klant en er ontstaat vaak ook een hechte band in deze periode. Manon realiseert zich het belang van haar functie: “Het gaat wel om het huis van mensen. Als we klaar zijn is het de bedoeling dat ze zich er thuis en veilig voelen.”

Bij grote projecten ontstaat een hechte band met de klant.
Het gaat tenslotte wel om hun huis

Eigenwijs

Het grootste compliment is een tevreden klant. Maar hoewel de klant koning is, kan Manon best een beetje eigenwijs zijn in haar advies. Wanneer ze het gevoel heeft dat een andere keuze beter past, zal ze niet twijfelen dit te zeggen. Manon: “Als ze vervolgens mijn advies opvolgen en helemaal gelukkig zijn met het resultaat, daar word ik echt blij van!”

Uitlaatklep

Naast vier dagen per week in de winkel, heeft Manon ook twee jonge kinderen. Zeker met de drukke maanden die er weer aan komen, voelt ze af en toe wel dat het veel is. Maar ze is er nuchter onder, het hoort er nu eenmaal bij. En zo geeft ze toe: “Ik heb het wel nodig om een beetje uitgedaagd te worden, juist dat is waar ik heel goed op ga.” Als uitlaatklep staat ze vervolgens twee keer per week in de kickbokszaal, om een beetje stoom af te blazen.

Wees niet bang zijn om fouten te maken, die maak je toch wel

Persoonlijke aanpak

Een team met stoffeerders, een netwerk met relaties om samen totaalklussen op te pakken en klanten die binnen haar doelgroep vallen. In tien jaar tijd heeft Manon samen met haar vader behoorlijk wat neergezet. “Ondernemen moet je gewoon doen,” blikt ze terug. “Niet bang zijn om fouten te maken, want die maak je toch wel. Ik blijf heel erg bij mijn gevoel en dat zit altijd goed.” Ze ziet de toekomst dan ook positief in: “We hebben plannen genoeg. Maar we blijven zitten waar we zitten en hebben ook geen ambitie om te groeien. In de persoonlijke aanpak zit onze kracht en dat willen we behouden.”

Stokje doorgeven

Manon geeft het stokje door aan Jonas Föllmi van Solid Performance en Forte Vital. Hij organiseert ontdekkingsreizen waarbij thema’s als persoonlijke ontwikkeling en verdieping centraal staan. Manon maakte met hem een mooie reis en laat hem graag aan het woord over zijn inspirerende verhaal

Tekst: Marjolein van der Wal
Foto’s: Annette Damman

Aankomende evenementen

Lees ook: