Welzijnskwartier neemt voortouw ‘Sterk Sociaal Werk’

2 min leestijd

Hillegom – Op 11 februari ontving Welzijnskwartier het certificaat Sterk Sociaal Werk. Met dit kwaliteitslabel neemt Welzijnskwartier het voortouw in de Duin & Bollenstreek voor het leveren van hoge kwaliteit dienstverlening aan de bewoners van Katwijk, Noordwijk, Hillegom, Lisse en Teylingen. Directeur Gwen-Spies: ‘Wat wij doen doet ertoe en we zijn trots op ons vak en op onze organisatie. Dit label laat dat zien!’

Zonder vakmanschap geen kwaliteit
Gezocht werd expliciet naar een label dat niet primair de focus legt op procedures en processen, maar op gedrag en houding van de professional. Het keurmerk is gebaseerd op het vakmanschap van sociaal werkers, het effect van de dienstverlening voor inwoners en voor faciliterende, lerende organisaties met adequaat bestuur. Het kwaliteitslabel Sterk Sociaal Werk is tot stand gekomen voor en door de branche, vanuit de ambitie om optimaal te presteren en continu te verbeteren. “De afgelopen 1,5 jaar was zeer inspirerend. We hebben samen innovatieve manieren gezocht om onze dienstverlening te verbeteren. Hierin draaide alles om onze deskundigheid en om vakmanschap. En vooral om hóe je als professional je werk doet samen met je cliënt, je collega’s en andere partners.’ Aldus Adviseur Strategie & Innovatie Sylvia Broer.

Eerste 10% van Nederland
Directeur Sociaal Werk Nederland Lex Staal overhandigde afgelopen vrijdag het certificaat: ‘Welzijnskwartier ontvangt als 47e sociaal werk organisatie in Nederland dit keurmerk. Jullie behoren daarmee tot de eerste 10% van de organisaties die sociaal werk aanbieden.’ Welzijnskwartier is trots op deze erkenning en is vastberaden om sociaal werk nog meer op de kaart te zetten!

Van vrijwilliger tot directeur
Voor de certificering is met meer dan 20 medewerkers en 3 vrijwilligers gesproken. Van bestuur en management tot professionals die direct in contact staan met klanten. Spies: ”Met het behalen van het certificaat Sterk Sociaal Werk worden we nog meer zichtbaar en kunnen zo nog beter werken aan een samenleving waarin iedereen ertoe doet, zinvol bezig is, anderen ontmoet en erbij hoort.’ Het kwaliteitslabel is ontwikkeld op initiatief van branchevereniging Sociaal Werk Nederland in nauwe samenwerking met leden. Het nodigt medewerkers over de gehele breedte van de organisatie uit tot reflectie met veel ruimte voor ontwikkeling en verbetering van de dienstverlening voor de klant.​